Miten wordpress.com ja wordpress.org eroavat toisistaan?
Kahdessa eri WordPress-versiossa on kyse samasta kotisivualustasta ja blogityökalusta, mitkä eroavat vain perusfilosofioidensa osalta. Avoimen lähdekoodin wordpress.org tarjoaa käyttäjilleen hiekkalaatikon ja rajattomat mahdollisuudet rakentaa ja kehittää verkkosivuja. Palvelumuotoinen wordpress.com poistaa bloggaamisesta ja kotisivujen perustamisesta tekniset kysymykset asettaen samalla erilaisia rajoitteita.
Miksi on olemassa kaksi eri WordPressiä?
WordPress ei ole aivan tuore tulokas, silä sen juuret ulottuvat vuoteen 2001. Omaksi ohjelmistokseen WordPress eriytyi 2003, kun Matt Mullenweg ja Mike Little julkaisivat oman kehityshaaransa b2/cafelog-blogialustasta. b2/cafelog oli vuosituhannen alussa lupaava blogialusta, mutta koki kovan kohtalon, kun pääkehittäjä hylkäsi sen. Avoimen lähdekoodin projektina WordPressistä on sittemmin kasvanut maailman suosituin itseylläpidettävä blogityökalu ja kotisivualusta.
Palveluksi WordPress muuttui 2005, kun Mullenwegin yhtiö Automattic julkaisi wordpress.com:n. Palvelun tarkoituksena oli tarjota WordPressin käyttömahdollisuus helposti myös suurelle yleisölle. Palvelun avulla kuka tahansa saattoi aloittaa bloggaamisen tai avata omat kotisivunsa ilman minkäänlaista teknistä tietämystä.
Miten wordpress.com ja wordpress.org eroavat toisistaan?
Toiminnoiltaan ja perusperiaatteiltaan WordPressin eri vaihtoehdot ovat hyvin samanlaisia. Joitakin, isojakin, eroavaisuuksia tietysti on.
Avoin yhteisöversio on kuin hiekkalaatikko
wordpress.org ei rajoita, mitä järjestelmällä voi tehdä tai miten sitä voi käyttää. Omasta sivustostaan voi räätälöidä vastaamaan täysin omia tarpeitaan. Sivuston muokkaaminen ja kehittäminen tietysti vaatii joko omaa osaamista ja aikaa tai ulkopuolisen avun käyttämistä. Lisäksi on itse huolehdittava kotisivutilasta ja muista sivuston verkossa näkymiseen liittyvistä asioista.
Palvelu tarjoaa kädestä pitämistä ja asettaa rajoja
Vähemmän teknisesti suuntautuneille henkilöille wordpress.com on hyvä vaihtoehto. Palvelun kanssa ei tarvitse miettiä oman sivustonsa ylläpitoa tai teknisiä päivityksiä. Käyttäjä voi vain keskittyä olennaiseen eli sisällöntuottamiseen. Helppoudella ja vaivattomuudella on kuitenkin hintansa – monessakin merkityksessä. Palvelun ilmaisversiossa on esimerkiksi rajalliset mahdollisuudet muokata oman sivustonsa ulkoasua, eikä oman verkkotunnuksenkaan käyttäminen onnistu.
WordPress-versioiden vertailu
wordpress.org | Ilmainen wordpress.com | Maksullinen wordpress.com | |
Verkkotunnus | Oman sivuston osoite voi olla mikä tahansa sallittu verkkotunnus, joka on hankittava erikseen. | Oma sivusto löytyy aliosoitteella, omasivu.wordpress.com, eikä erillistä verkkotunnusta tarvitse hankkia. | Oman verkkotunnuksen käyttöönotto vaatii vähintään Personal-palvelutason, hinta 4 € / kk. |
Palvelintila | Sivustoa varten pitää olla oma palvelintila / webhotelli.Useimpien webhotellien hallintapaneeleissa on painike WordPressin asentamiseksi. Joissain tapauksissa WordPress voi olla myös esiasennettu. Edullisten webhotellien kuukausihinnat ovat 5-10 euron luokkaa. | Peruspalveluun kuuluu kotisivutila ja 3 GB tallennustilaa. | Enemmän tallennustilaa tarvitsevat voivat valita itselleen sopivan maksullisen käyttötason. Personal, 6 GB – 4 € / kk Premium, 13 GB – 8 € / kk Business, rajaton tallennustila – 24,92 € / kk |
SSL-sertifikaatti | Osassa webhotelleissa on mahdollisuus asentaa sivustolleen maksuton Let’s Encryptin SSL-sertifikaatti. Muuten sivuston omistajan on erikseen hankittava haluamansa tasoinen maksullinen sertifikaatti. | Palveluun sisältyy automaattisesti maksuton Let’s Encryptin SSL-sertifikaatti, joka on käytössä heti palvelun käyttöönotosta lähtien. | |
Ulkoasuteemat | Omalla sivustollaan voi vapaasti käyttää mitä tahansa ilmaista, maksullista tai itsekehitettyä teemaa. | Valittavana on ainostaan palvelun teemahakemistosta löytyvät teemat. Tarjolla olevia teemoja ei voi muokata, eikä sivustolle voi ladata omia teemojaan. | Premium-käyttäjätaso antaa rajattoman pääsyn premium teemoihin, joista osa on suunniteltu toimialakohtaisesti. Business-käyttäjätaso mahdollistaa premium-teemojen käytön lisäksi omien teemojen käyttämisen. |
Ulkoasun räätälöinti | Sivuston ulkoasua voi muokata mielensä mukaan . | Käyttäjä voi räätälöidä sivustoaan teemojen tarjoamien väri-, tausta- ja fonttiasetusten avulla. | Premium- ja Business-käyttäjätasoilla sivustolla on käytettävissä laajemmat mahdollisuudet valita värejä ja taustoja, sekä säätää ulkoasua. Sivuston ulkoasua voi myös muokata CSS-tyylisäännöillä. |
Lisäosat | wordpress.org:n lisähakemistossa on valittavana kymmeniä tuhansia lisäosia, joiden lisäksi voi käyttää joko omia tai muualta hankittuja lisäosia. | Omalle sivustolleen ei voi ladata ilmaisia, maksullisia tai omia lisäosia.Palveluun on sisäänrakennettu lisäosankaltaisia toiminnallisuuksia Jetpack Essential:n paketin muodossa. | Business-tason käyttäjät voivat ladata sivustolleen omia lisäosiaan. |
Päivitykset | Sivuston omistajan on joko itse huolehdittava WordPress-asennuksensa päivityksistä, käytettävä WordPressin automaattipäivitystoimintoa tai hankittava päivityspalvelu ulkopuolelta. | Palvelu hoitaa kaikki WordPress-päivitykset, varmuuskopioinnit, roskapostineston ja muun teknisen hienosäätämisen käyttäjän puolesta. | |
Brändäys | Sivusto voi olla täysin yrityksen näköinen ilman mitään viitteitä WordPressiin. | Ilmaisversiossa sivuston alapalkissa on oltava “Powered by” -linkki. | Business-käyttäjät voivat poistaa WordPress-linkin alapalkista. |
Mainonta | Sponsori- ja mainostuloja voi hankkia miten itse haluaa. | Alapalkin WordPress-linkin lisäksi sivustolla näytetään WordAds-mainosverkoston mainoksia. Sivustolla voi julkaista affiliate-linkkejä ja sponsoroitua sisältöä, kunhan sisällöt eivät riko käyttöehtoja, eikä sivusto ole pelkästään täynnä mainossisältöä. Tuhansia sivunäyttöjä kuukaudessa saava sivusto voi hakea WordAds-kumppaniksi ja päästä osingoille mainostuloista. | Personal-tasosta ylöspäin käyttäjä voi halutessaan poistaa mainokset sivustoltaan. Premium- ja Business-käyttäjät pääsevät automaattisesti WordAds-kumppaneiksi. Business-käyttäjät voivat myös halutessaan lisätä sivustolleen kolmansien tahojen mainosverkostoja. |
Hakukoneoptimointi | Sivustorakenteen ja sisältöjen optimoinnin lisäksi lisäosahakemistosta voi ladata SEO-lisäosia, joilla optimointia voi tehostaa. | Hakukoneoptimointia varten on rajalliset työkalut Jetpack Essential -paketissa. Sivuston optimointi on ensisijaisesti sen rakenteesta, sisällöistä ja siihen viittaavista linkeistä kiinni. | Business-käyttäjätasolla saa käyttöönsä erilliset hakukoneoptimointityökalut, joilla oman sivustonsa näkyvyyttä voi hienosäätää. |
Analytiikka | Sivustollaan voi käyttää haluamiansa analytiikkapalveluita, esimerkiksi Google Analytics, Hotjar, Snoobi. | Palveluun sisältyy perusanalytiikka, mutta kolmannen tahon seurantaohjelmia sivustolla ei voi käyttää. | Sivuston käytöstä ja käyttäjistä saa kerättyä perusteellisempaa dataa Business-käyttäjätasolla, joka sallii Google Analyticsin integroinnin sivustolle. |
Verkkokauppa | Fyysisten ja digitaalisten tuotteiden myyminen ja maksujen vastaanottaminen onnistuu esimerkiksi WooCommerce tai Easy Digital Downloads lisäosilla. | Palvelussa ei ole mahdollista pitää verkkokauppaa. | |
Jäsensivustot | Maksumuurin takana oleva tai muuten suljetun jäsensivuston teko onnistuu esimerkiksi WP-Members, Ultimate Member tai Simple Membership lisäosilla. | Täydellisen käyttäjätasojen hallinnan ja jäsenmaksujen keräämisen sisältävää sivustoa palvelussa ei ole mahdollista pitää. |
Taulukon hintatiedot 10/2017 mukaiset.
Käyttöehdot ja käyttörajoitukset
Avointa yhteisöversiota käyttävien ei tarvitse murehtia käyttöä rajoittavista käyttöehtosopimuksita. WordPressin GPL-lisenssi on toki hyvä huomioida, mutta muuten omaa sivustoa ohjaa lähinnä voimassa oleva lainsäädäntö ja sivuston käyttämään palvelintilaan liittyvät rajoitteet.
Palveluversiossa käyttäjän on sitouduttava käyttöehtoihin. Ehdoissa käydään läpi omistajuudet, oikeudet, vastuut ja velvoitteet, sekä palvelun rajoitukset. Vaikka ehdoissa ei mitään maata mullistavaa olekaan, niin niiden kohtaan 13 on hyvä kiinnittää huomiota.
“Automattic may terminate your access to all or any part of our Services at any time, with or without cause, with or without notice, effective immediately.”
Eli oma sivusto tai blogi voi pahimmassa tapauksessa hävitä palvelusta ilman erillistä ilmoitusta. Tällainen kohtalo on tietysti seurausta vain käyttöehtojen rikkomisesti ja on siten aivan odotettavissakin oleva asia, mutta sattuu niitä vahinkojakin.
Kumpi pitäisi valita – wordpress.org vai wordpress.com?
Jos sivustoltaan toivoo vain helppoutta ja huolettomuutta, eikä kaipaa laajoja räätälöintimahdollisuuksia, niin wordpress.com on hyvä valinta. Tällöin voi keskittää kaiken huomionsa sisällöntuottamiseen, eikä omaa aikaa tarvitse käyttää sivustonsa ylläpitoon.
Jos omaa sivustoansa kohtaan on nyt tai tulevaisuudessa pienimpiäkään kaupallisia odotuksia, niin valinta on silloin ehdottomasti avoin yhteisöversio. Samoin täysin yksilöityä ja omiin tarpeisiin räätälöityä sivustoa tarvitseville wordpress.org on ykkösvalinta.
Vaihtaminen WordPress-versiosta toiseen
Versiovalinta ei ole missään tapauksessa lopullinen vaan valintaa on mahdollista vaihtaa myöhemmin. Palvelusta avoimeen versioon siirtyminen on helpompaa kuin muutto toisinpäin.
Palvelusta itseylläpidettyyn
Palveluversiolla toteutettu sivusto on rakenteeltaan ja sisällöltään todennäköisesti melko yksinkertainen – muutamia sisältösivuja ja monia artikkeleita. Näiden siirtäminen onnistuu helposti WordPressin tuonti/vienti-toiminnolla. Käytössä oleva teema löytyy mahdollisesti myös wordpress.org:n teemahakemistosta, joten itseylläpidetty sivusto on mahdollista saada näyttämään samalta kuin palvelussa ylläpidetty kotisivu. wordpress.com:lta löytyy kätevä ohje, johon voi tukeutua, kun on siirtämässä sivustoastaan itseylläpidettyyn WordPressiin.
Itseylläpidetystä palveluun
Jos itseylläpidetty blogi tai kotisivu on yksinkertainen ja käyttää hakemistosta löytyvää teemaa, niin siirtyminen wordpress.comiin voi olla helppoa ja vaivatonta. Jos taas sivustolla on omia sivustokohtaisia sisältöjä (custom post type), maksullisia tai räätälöityjä lisäosia, tai oma ulkoasuteema, niin siirtyminen on hieman hankalampaa. Ellei käyttötasoksi valikoidu Business, niin sivustokohtaiset sisällöt voi joutua muuttamaan sivuiksi tai artikkeleiksi, omat lisäosat voi unohtaa ja sivuston ulkoasu voi olla aivan jotain muuta kuin itseylläpidettynä.
Apua versiosta toiseen siirtymiseen
Jos oma aika, osaaminen tai mielenkiinto ei riitä teemojen, lisäosien ja sisältöjen siirtelyyn, niin apuakin siirtourakkaan on saatavilla. Esimerkiksi FissioMedian palvelutarjontaan kuuluu WordPress-sivustojen siirrot WordPress-versiosta toiseen.