WordPress ja hakukoneoptimointi – optimointi lisäosan avulla

WordPress SEO lisäosan avulla saat lisää optimointimahdollisuuksia ja parannat sivujesi hakukonesijoitusta.

WordPress on itsessään jo hyvin hakukoneystävällinen ja tarjoaa erilaisia optimointikeinoja käyttäjälle. Perusasioista huolehtimalla pärjää hyvin ja niillä pääsee pitkälle. Optimointimahdollisuuksia voi kuitenkin lisätä erityisen WordPress lisäosan avulla.

Yoast auttaa optimoinnissa

WordPress SEO by Yoast on tunnettu ja laajasti käytetty hakukoneoptimointiin tarkoitettu WordPress lisäosa. Se on helppokäyttöinen ja tarjoaa monia keinoja parantaa sivujen sijoittumista hakutuloksissa. Lisäosan kehittäneen hollantilaisen Joost de Valkin (Yoast) blogi on erinomainen hakukoneoptimoinnin tietolähde.

Otsikot ja kuvaustekstit kuntoon

Optimointilisäosan avulla voidaan vaikuttaa, mitä tietoja yksittäisistä sivuista ja artikkeleista näkyy Googlen hakutuloksissa. Etenkin kuvausteksteihin on syytä kiinnittää huomiota. Ellei kuvaustekstiä ole itse määritellyt, niin hakukoneet luovat ne automaattisesti, jolloin ne voivat olla mitä sattuu.

wordpress-yoast-meta-tiedot

WordPress SEO:n avulla voi myös tarkistaa kuinka hyvin julkaistu sisältö on optimoitu valitun sanan tai ilmaisun ympärille. Page Analysis välilehdeltä löytyy listaus, miltä osin sisältö on optimoitu hyvin ja mitä voisi vielä kehittää.

Ei ole kuitenkaan syytä huolestua jos jokainen kohta ei täyty joka kerta, kun sisältöä julkaistaan. Sisältö on kuitenkin tarkoitettu ihmisiä, eikä hakukoneita varten. Optimointia ei kannata pakottaa, sillä liiallinen kikkailu voi lopulta jopa kääntyä itseään vastaan.

wordpress-yoast-asetukset

Lisäosa tarjoaa myös monia muita optimointiasetuksia ja valintoja. Sopivien asetusten valintaan löytyy Yoastin oma ohje, mutta niiden tekemiseen voi myös pyytää neuvoa.

Onko avainsanoilla merkitystä?

Verkkosivujen yhteydessä usein puhutaan, että sivuille pitää laittaa avainsanoja hakukoneita varten. Tämä on sekä oikein että väärin. Avainsanojen on löydyttävä otsikoista, kuvausteksteistä sekä ennen kaikkea sisällöstä, jotta hakukoneet ymmärtävät, mistä sivuissa on kyse.

Sivujen taustatietoihin avainsanoja (meta-keywords) ei ole kuitenkaan tarpeellista laittaa. Google ei ole enää vuosiin huomioinut meta-keyword merkintöjä. Muidenkaan isojen hakukoneiden kohdalla niillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä.

Sivukartta opastaa Googlea

wordpress-sivukartta

WordPress SEO lisäosa luo automaattisesti sivuja kuvaavan sivukartan. Eli yhteenvedon siitä, mitä kaikkea sisältöä sivustolta löytyy. Tämän sivukartan voi lähettää Googlen verkkovastaavan työkalujen avulla Googlelle. Sivukartan lähettäminen nopeuttaa omien sivujen päätymistä Googlen hakemistoihin ja löytymistä hakukoneista.

Sisältö vie lopulta voiton

Teknisistä kikkailuista tai optimointilisäosista huolimatta optimointi ei ole kerralla kuntoon tehtävä asia. Optimointi on osiensa summa ja jatkuvan kehittämisen tulos. Toki vähän kilpailtujen sanojen kohdalla voi päästä pienelläkin vaivalla kärkisijoille hakutuloksissa. Kestävän optimoinnin ja hyvien hakusijoitusten saavuttaminen on kuitenkin pitkäjänteisen laadukkaan sisällön tuottamisen tulos.