Onko tuttu tilanne? Facebook sivullasi on satoja tai tuhansia tykkääjiä, mutta tekemäsi päivitykset näkyvät vain murto-osalle yleisöstä. Missä vika?
Lyhyt katsaus Facebookin teknologiaan
Käyttäjät näkevät henkilökohtaisissa uutisvirroissaan päivittäin kymmeniä päivityksiä. Ne tulevat kavereilta, tykätyiltä sivuilta ja mainostajilta. Uutisvirtaan on tosin tarjolla monin verroin enemmän päivityksiä, mitä siinä näytetään tai mitä kukaan jaksaisi ikinä lukea. Facebook pyrkii kuitenkin pitämään käyttäjän tietotulvan pinnalla ja suodattamaan uutisvirtaan viestit, jotka todennäköisimmin kiinnostavat yksittäistä henkilöä.
Facebookilla on omat algoritmit (”laskukaavat”), jotka määräävät mitkä ja missä järjestyksessä viestit näytetään. Ylätasolla vaikuttavina tekijöinä kaavassa ovat läheisyys, painoarvo ja aika. Nämä osa-alueet jakautuvat edelleen moniin alakategorioihin. Viestien näkyvyyteen voikin vaikuttaa jopa satatuhatta yksittäistä tekijää.
- Läheisyys (Affinity) – kuinka usein henkilö on tekemisissä tietyn fb-kaverin tai sivun kanssa
- Painoarvo (Weight) – miten henkilö on vuorovaikutuksessa sisällön kanssa; tykkäykset, kommentit, jaot.
- Aika (Time decay) – kuinka tuore / uusi jaettu sisältö on.
Vaikutus Facebook sivun ylläpitäjiin
Facebook kehittää laskukaavoja jatkuvasti, tavoitteena tarjota yhä parempia sosiaalisia ja yhteisöllisiä kokemuksia käyttäjilleen. Facebook haluaa, että uutisvirassa näkyy vain kiinnostavaa, ajankohtaista ja merkityksellistä sisältöä.
Uutisvirrassa paikkansa ansaitsevatkin ne, joiden viestit synnyttävät keskustelua ja muuta vuorovaikutusta. Monet yrityssivut ovat olleetkin häviäjiä tässä kamppailussa näkyvyydestä. Monien sivujen saama näkyvyys on pienentynyt sitä mukaa, kun Facebook on uudistanut algoritmejaan. Päivitykset, jotka eivät saa tykkäyksiä tai kommentteja, näkyvät aina vain pienemmälle osalle sivutykkääjistä. Eli sisältö, mikä ei kiinnosta ketään ei myöskään näy kenellekään.
Miten saada näkyvyyttä Facebookissa?
Näkyvyysahdingosta on kuitenkin mahdollista selvitä. Ratkaisu on sekä jakaa paremmin omaa kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä että jakaa sisältöä useammin. Innostava, hyödyllinen ja kaverille kertomisen arvoinen sisältö saa tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja, jotka ovat edellytys ilmaiselle näkyvyydelle. Pöhinän myötä päivitykset alkavat näkyä säännöllisemmin useammalle tykkääjälle.
Mainonta auttaa myös saamaan näkyvyyttä oman sivun päivityksille. Muutaman kymmenen euron panostuksella saa ostettua paikan tykkääjien tai muun kohderyhmän uutisvirrassa. Näkyvyyden ohella mainonnalla saa arvokasta tietoa, minkälainen sisältö kiinnostaa mitäkin kohderyhmää.