Kotisivujen ylläpitopalvelu antaa mielenrauhaa ja turvaa

Yksinyrittäjien ja mikroyritysten kotisivuista tulee liian usein virtuaalimuseoita, kun sivujen päivittäminen jää taka-alalle arjen puristuksessa. Oma aika ja osaaminen on kannattavampaa käyttää omaan bisnekseen ja antaa luotettavan kumppanin huolehtia kotisivusivuista. Hyvä ylläpitopalvu huolehtii sivuston teknisestä ja sisällöllisestä ajantasaisuudesta, sekä auttaa sivuston käytön kanssa.


Arjen raadollisuus syö kotisivujen ihanteet

Hyvin hoidettu ja säännöllisesti päivitetty verkkosivusto on arvokas markkinoinnin voimavara yritykselle. Niin sisällöllisesti kuin teknisestikin ajantasalla oleva sivusto tekee yrityksestä helposti löydettävän verkossa, luo positiivista yrityskuvaa, sekä tuo uusia asiakkaita ja myyntiä.

Monesti, etenkin yksinyrittäjien ja mikroyritysten kohdalla, verkkosivut jäävät kuitenkin toiminnassa taka-alalle ja arjen kiireiden jalkoihin. Kerran hankitut kotisivut jäävät oman onnensa nojaan pölyttymään Internetin bittiavaruuteen. Unholaan jäämisestä seuraa, että hakukonenäkyvyys rajoittuu vain oman yrityksen nimeen, sivuston välittämä yrityskuva sopisi museoon ja yhteydenottolomakkeen viestien lähettäjinä ovat ainoastaan roskapostirobotit.

Päivitysinto muuttuu hyvien aikomusten tieksi

Vuodessa voi kuitenkin olla yksi kaksi kertaa, jolloin yrityksen kotisivujen olemassaolo muistuu mieleen ja tulee äkillinen tarve päivittää niitä. Usein päivitystarve tulee muutamaa tuntia ennen tärkeille messuille lähtemistä, viikko ennen parhaan myyntisesongin alkamista tai keskellä kesälomaa, kun sivujen päivittäjä nauttii raikkaasta kesäsateesta kesämökin hiljaisuudessa.

Näissä tilanteissa hyvä aikomus muuttuu kuitenkin liian usein kiviseksi tieksi. Tavallisesti syynä on, että se työpöydällä ollut lappu, johon kotisivujen käyttäjätunnukset oli kirjoitettu, on kadonnut n:nteen ulottuvuuteen. Vaihtoehtoisesti, tunnukset kyllä löytyvät arkistojen kätköistä pienellä kaivamisella, mutta epävarmuus täyttää kuitenkin mielen, kun tietokoneen ruutua tuijottaessaan kysyy itseltään, ”mitenkäs näitä sivuja oikein käytettiinkään”. Lopputuloksena molemmissa tapauksissa on, että päivitysinnostus haihtuu taivaan tuuliin ja kotisivut saavat jatkaa viisi vuotta vanhan tarinan kertomista.

Tottunutkin käyttäjäkin tarvitsee toisinaan apua

Kaikkien verkkosivujen omistajien ja päivittäjien kohdalla edellä kuvattu ei onneksi kuitenkaan pidä paikkaansa. On heitäkin, jotka päivittävät omia kotisivujaan säännölisesti ja pitävät sivuston sisällöt ajantasalla. Etenkin he, joiden kotisivut on tehty WordPressillä, tapaavat pitää sivunsa ajantasalla, kun WordPressissä sisältöjen päivittäminen onnistuu parilla klikkauksella, eikä vaadi erityisempää tietoteknistä lahjakkuutta.

Näiden tottuneiden WordPress-käyttäjien huomio voi toisinaan, artikkelien ja sivujen julkaisun yhteydessä, kiinnittyä ohjausnäkymässä olevaan ilmoitukseen saatavilla olevista päivityksistä. Osalle käyttäjistä ilmoitus ei tarkoita mitään ja he ohittavat sen olankohtautuksella sen enempää asiaa miettimättä. Sitten on niiitä käyttäjiä, jotka ovat kuulleet, että WordPressiin julkaistaan erilaisia päivityksiä ja ne kannattaa tehdä sivuston parhaan toiminnan takaamiseksi.

Valveutunut ja sivuistaan huolehtiva käyttäjä siirtyy WordPressin päivityssivulle ja klikkaa Päivitä-painiketta. WordPress raksuttaa hetken aikaa, ilmoittaa päivitysten onnistumisesta ja jatkaa toimintaansa yhtä hyvin kuin aina ennenkin. Kunnes tulee se yksi kerta.

On maanantai, hirveä kiire ja tärkeä tilaus pitäisi toimittaa asiakkaalle, kun yhteen lisäosapäivitykseen onkin lipsahtanut koodivirhe, jonka takia sivuston ulkoasu menee vinksalleen ja yhteydenottolomake lakkaa toimasta. Kun sillä hetkellä ei sitten ole aikaa, tai osaamista, korjata ilmennyttä ongelmaa, niin uutisosioon lisätään maininta sivuston teknisistä onglemista ja asiaan palataan paremmalla ajalla myöhemmin – eli viikkojen tai kuukausien päästä.

Kuka auttaa kotisivujen kanssa hädän hetkellä?

Kadonneiden tunnusten löytäminen, käyttötuen saaminen tai verkkosivujen pienet vikakorjaukset ovat tilanteita, joissa yksinyrittäjät ja mikroyritykset kaipaavat säännöllisesti apua. Toisinaan apu löytyy kollegalta, it-nörtiltä sukulaiselta, Facebookista tai Suomi24:n keskustelupalstoilta. Vaikka nämä ovatkin usein ihan hyviä avunlähteitä, niin niiden kanssa ei voi kuitenkaan olla täysin varma, että saako vastauksen kysymykseensä. Tai jos saa, niin saako sen juuri silloin, kun sitä tarvitsee?

Luotettavan ja oikea-aikaisen avun saamiseksi, sekä oman mielenrauhan turvaamiseksi, onkin järkevää hankkia tuki- ja ylläpitopalvelu omia kotisivujaan varten. Samalla tavalla kuin perinteiset henkilö-, omaisuus- ja toimintavakuutukset turvaavat yrittäjää ja yritystä, niin verkkosivujen tuki- ja ylläpitopalvelu antaa turvaa kotisivuihin liittyvissä ongelma- ja vahinkotilanteissa. Kuten vakuutuksissa niin kotisivujen apupalvelun sisältö ja laajuus riippuu yrittäjän ja yrityksen tarpeista, taskujen syvyydestä, sekä halusta hallita sivuihin liittyviä riskejä.

Omaan tilanteeseen ja tarpeeseen sopiva ylläpitopalvelu

Tuki- ja ylläpitopalveluita on monenlaisia ja vaihtelevat tarjoajittain. Palvelu voi olla luonteeltaan esimerkiksi

  • help desk -palvelu, joka neuvoo sivuston käytön kanssa ja auttaa ongelmatilanteissa.
  • tekninen ylläpitopalvelu, joka varmistaa, että kotisivutilassa on kaikki hyvin ja kotisivut käy ja kukkuu.
  • kehityspalvelu, jossa tuijotetaan sivuston tilastoja ja kävijöiden käyttäytymistä, minkä perusteella sivustolle tehdään parannuksia.
  • sisältöpäivityspalvelu, joka vastaa uuden sisällön lisäämisestä ja vanhan päivittämisestä valmiin materiaalin tai annettujen ohjeiden mukaan.

Laajemmat tuki- ja ylläpitopalvelut voivat myös sisältää kaikki tai osan edellä mainituista palvelutyypeistä.

Ennen ylläpitopalvelun hankkimista on hyvä pysähtyä miettimään, mihin tarpeeseen palvelua on oikeastaan hankkimassa. Sopivan palvelun löytämisessä auttaa, kun ensin tunnistaa

  • oman osaamisensa tai puutteet siinä.
  • oman kiinnostuksensa ja halunsa määrän sivujensa päivittämistä kohtaan.
  • oman arkensa pullonkaulat ja esteet kotisivujen päivittämiselle.
  • oman kykynsä ja aikaresurssinsa uuden sisällön tuottamiseen sivuille.

Toisin sanoen itseltään on kysyttävä, että

  • tarvitsenko vain neuvontaa ja käyttötukea sivujeni kanssa?
  • osaanko ja haluanko käyttää aikaa teknisten päivitysten tekemiseen?
  • osaanko ja haluanko käyttää aikaa sivustoanalytiikan tulkitsemiseen ja sivujen viilaamiseen?
  • keksinkö mitään asiakkaitani kiinnostavaa sanottavaa julkaistavaksi sivuillani?

Ulkoistettu kotisivujen ylläpito auttaa keskittymään bisnekseen

Kuinka mukavaa ja huoletonta kotisivujen käyttäminen onkaan, kun tietää, että apu on vain yhden puhelinsoiton tai sähköpostiviestin päässä. Luotettavan henkilön huolehtiessa kotisivuista voi itse keskittää kaiken huomionsa myyntiin, tuontantoon ja asiakaspalveluun. Arjen kiireiden keskellä voi myös aina tarvittaessa lähettää materiaalit sivuvastaalle, joka sitten julkaisee ajankohtaiset sesonkitarjoukset ja messukuulumiset puolestasi.

Kaivatessasi asiantuntevaa huolehtijaa kotisivuillesi, käänny meidän puoleemme. WordPress-ylläpitopalvelumme kattaa niin WordPress-päivitysten tekemisen kuin sivuston pienkehityksenkin, sekä WordPressin käyttöön liittyvä neuvonta.

Artikkelikuva: Štefan Štefančík / Unsplash