Verkkosivustojen optimointiin erikoistunut Yoast (tunnetaan mm. SEO-lisäosastaan) järjesti viime toukokuussa YoastCon-seminaarin Hollannin Nijmegenissä. Seminaarissa käsiteltiin verkkosivujen optimointia eri näkökulmista. Yhtenä puhujista tapahtumassa oli tunnettu WordPress-asiantuntija, Chris Lema. Kesäkuun lopulla julkaistussa seminaaritaltioinnissa Lema kertoo, miksi toivo ei ole hyvä liiketoimintastrategia.

Ponnahdusikkunat

Lema vertaa verkkosivuilla silmille hyppäävää ponnahdusikkunaa lasten nimien sopimiseen ensitreffeillä. Esimerkkinä hän käyttää ruutuun ilmestyvää uutiskirjeentilauslomaketta. Lomakkeella pyydetään ihmistä sitoutumaan sivustoon, josta hänellä ei ole vielä kunnollista kokemusta. Tämä voi säikäyttää monet ja johtaa lomakkeen ohittamiseen.

Parempi tapa on ajastaa tilauslomake ilmestymään, kun henkilö on ollut sivuilla jo jonkin aikaa tai poistumassa sivuilta. Ponnahdusikkunalla voidaan sitten kiittää sivukäynnistä ja tarjota uutiskirjettä lisähyötynä.

Verkkokaupan yhdistäminen omiin kotisivuihin

Jos tuotteiden tai palveluiden myynti tapahtuu muualla kuin omilla kotisivuilla, niin on oltava erityisen huolellinen, ettei ostoprosessi pääse katkeamaan missään vaiheessa. Asiakkaan matka kotisivuilta verkkokaupan kassalle tulee olla yhtenäinen ja sujuva, muuten iso osa asiakkaista hukkuu matkalle.

Esimerkkitarinassa yritys menetti 60 % kävijöistä, koska heidän oli siirryttävä toiselle sivustolle ostamista varten. Tämä olisi vältetty jos ostajat olisi pidetty yhdellä ja samalla sivustolla.

Verkkosivut tuottavat myös verkon ulkopuolella

Tehtäessä myyntiä ja markkinointia verkossa iso kysymys on, miten oma verkkosivu saadaan tuottamaan. Suosittuja keinoja ovat maksulliset e-kirjat, webinaarit (verkkoseminaarit) ja verkkokurssit. Kaikki asiakkaat eivät kuitenkaan halua tai uskalla ostaa verkosta. Sen takia kaikkea toivoa ei pidä asettaa sen varaan, että kaikki myynti tapahtuisi verkossa.

Verkkosivuja, ja sisältömarkkinointia, voikin käyttää oman asiantuntijakuvan rakentamiseen ja luottamuksen synnyttämiseen. Näillä taas luodaan pohjaa myynnille, joka tapahtuu verkon ulkopuolella.

Muistuta asiakkaita useasti

Tiedon ja erilaisten viestien määrä on valtava tänä päivänä. On monia asioita, mitkä kilpailevat ihmisten huomiosta. Sen takia tarjous, mikä lähetetään yhden ainoan kerran, voi jäädä useimmilta huomaamatta. Onkin parempi lähettää viesti useampaan kertaan, jotta asiakas saadaan huomaamaan ja lämpenemään tarjoukselle.

Yhteenvetona

Leman kertomat esimerkit ja tarinat vaikuttavat satunnaisesti valikoiduilta ja toisiinsa liittymättömiltä. Niitä kuitenkin yhdistää se, että jokaisessa esimerkissä toivottiin tulosten saamista.

Hope is not a strategy

Lema puhui myös Amazonin suosittelija-linkkien lyhentämisestä Bitlyn avulla, mutta se ei välttämättä montaakaan suomalaista kosketa, joten en kirjoita siitä enempää tässä yhteydessä. Bitly esimerkin löydät videolta 30 minuutin kohdilta.


Palaa WordPress-ohjeisiin